Topraklarımızı nasıl koruyabiliriz?

Topraklarımızı nasıl koruyabiliriz?

Hangi toprak yapısı daha verimlidir?

Hangi toprak yapısı daha verimlidir?

Doğada kaç çeşit toprak vardır?

Doğada kaç çeşit toprak vardır?

Fosillerin Yararları Nelerdir?

Fosillerin Yararları Nelerdir?

Hangi kayaç yapıları madenler açısından daha zengindir?

Hangi kayaç yapıları madenler açısından daha zengindir?

1 sene önce admin tarafından yazıldı, kere görüntülendi ve hakkında hiç yorum yapılmadı.

Hadis ile sünnet arasindaki fark nedir? 

Hadis Peygamberimizin söz, fiil ve takrirlerini ifade ederken, sünnet Peygamberimizin davranışlarını, yani hallerini ifade eder.

1. Hadis

Hadisin terim anlamı, Hz. Peygamber’in sözü, fiili, ashabının yaptığını görüp de reddetmediği davranışlar (takrir) ve onun yaratılışı veya huyu ile ilgili her türlü bilgi demektir. Hadis, Hz. Peygamber’i dinleyen sahabîden başlayarak onu rivayet edenlerin adlarının yazılı olduğu sened ile Hz. Peygamber’in söz, fiil veya takrîrinin yazıldığı metin’den meydana gelir. Yani hadis deyince, sened ve metinden oluşan bir yazılı yapı anlaşılır. Ancak Riyazü’s-salihîn de hadis metinlerinin kolay okunup öğrenilmesi için sahabî dışındaki raviler yani sened kısmı müellif tarafından çıkarılmıştır.

Hadis İlmi iki ana bölüme ayrılır:

a. Rivayetü’l-hadîs ilmi.

Hz.Peygamber’in sözü, fiili, takriri, halleri ve bunların rivayet ve zabt edilişi ile alakalı bir bilim dalıdır. Hadis metinlerini ihtiva eden kitaplar, bu dala ait kaynaklardır. Bu ilim dalı “hadis naklinde hatadan uzak kalma” temeli üzerinde yapılmış çalışmaları yansıtır.

b. Dirayetü’l-hadîs ilmi.

Hadis Istılahları İlmi diye de anılır. Hadisin yapısını meydana getiren sened ve metni anlamaya imkan veren birtakım kaideler ilmidir. Bu kaideler yardımıyla bir hadisi kabul veya reddetmek mümkün olur. Hadis usulü ile ilgili eserler bu ilmin kaynaklarıdır.
Bu ilmin hedefi, Hz. Peygamber’in hadislerini başka sözlerle karıştırılmaktan, değiştirilmekten, bozulmaktan ve iftiraya uğramaktan ilmî yollarla korumaktır. Hz. Peygamber’e nisbet edilen sözün gerçekten ona ait olup olmadığı bu ilmin kurallarıyla anlaşılır.
Hadis ilminin gayesi, rivayetlerin sahih ve doğru olanlarını sahih ve doğru olmayanlarından ayırmaktır. Bir başka ifade ile Hz. Peygamber’in söylemediği bir sözü ona söyletmemek, yapmadığı bir işi ona yaptırmamak, yani sünneti aslî berraklığı içinde korumaktır.
Her iki dalıyla birlikte hadis ilminin gelişmesi, “Hz. Peygamber’e yalan isnad etmeme dikkati” ve “tebliğ görevi”nin yerine getirilmesi sayesinde gerçekleşmiştir. Bu konuda ilk ve en değerli gayret, sevgili Peygamberimiz’in en hayırlı nesil olarak takdir ve takdim buyurduğu ashab-ı kiram’a aittir. Rivayetü’l-hadîs ilminin kurucuları oldukları gibi, dirayetü’l-hadîs ilminin temellerini atanlar da onlardır. Allah kendilerinden razı olsun.
Ashab, sahabî kelimesinin çoğuludur. Sahabî, müslüman olarak Hz. Peygamber’i gören ve o iman üzere ölen kimseye denir. Herhangi bir sahabî ile görüşme imkanı bulan kimseye de tabiî adı verilir.

2. Sünnet

Sünnet, sözlükte yol demektir. Yolun iyisine de kötüsüne de sünnet denir. Yalın halde söylendiği zaman “güzel yol” anlamındadır. Kur’an-ı Kerîm’de bu kelime, devamlı adet, kainatın düzeninde geçerli olan tabiî kanunlar, gidilen yol gibi anlamlarda kullanılır. Bir de sünnetullah terimi vardır. Bu, Allah’ın koyduğu kurallar, toplumların hayatlarında görülen ilerleme, gerileme ve hatta yok olmada geçerli olan ilahî kanunlar demektir.
Terim olarak sünnet, söz, fiil ve takrirleri ile Hz. Peygamber’in İslam’ı yaşayarak yorumlaması demektir. Bu anlamda sünnet, hadisten daha kapsamlıdır. Nitekim “Size iki şey bırakıyorum. Onlara sıkı sarıldığınız sürece yolunuzu şaşırmazsınız: Allah’ın kitabı ve Resülü’nün sünneti..”1 hadisinde bu anlam açıkça görülmektedir. Hz. Peygamber’e nisbet edilen her şeyin yazılı metni manasında hadis, günümüzde sünnet yerine de kullanılmaktadır. Artık bugün hadis deyince sünnet, sünnet deyince hadis anlaşılmaktadır. Sünnetin çoğulu sünen olduğu gibi Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirlerine ait hadisleri içeren kitaplardan bir kısmının adı da Sünen’dir.
Başlangıçta hadisin, Hz. Peygamber’in sözlerini, sünnetin ise, fiil ve uygulamalarını ifade etmek için kullanılması, hadisi sünnetten ayrı düşünmek için yeterli değildir. Bu birlik, sünnete, kendine ait olmayan bir unsuru yamamak, ona kendisinden olmayan bir şeyi katmak manasına asla gelmez. Bu yöndeki müsteşrik iddialarına kulak asmamak gerekir. Zaten sünnet, hadis kitaplarında gördüğümüz hadis metinleri değil, onların ifade ettiği manalardır.
Sünnet, Kur’an’ın açıklayıcısı olduğu için Kur’an-ı Kerîm’den hemen sonraki ikinci delildir. Kur’an, okunan vahiy; sünnet, rivayet olunan vahiy 2; hadis ise, “rivayet edilen sünnet” 3 demektir.
Hadis kitaplarımız, rivayet olunan vahiy demek olan sünnetin yazılı belgeleri ile doludur. Bu belgelerin niteliklerine göre farklı ve özel terimlerle ifade edilmesi ve değişik hükümlere bağlanması ilmî bir meseledir. Bu nitelikleri ve terimleri Hadis Usulü İlmi tayin ve tesbit etmektedir.

Bu yazı www.sinavvar.net sitesi tarafından oluşturulmuştur. Başka bir sitede görürseniz kopya olduğunu anlayabilirsiniz.

Etiketler :
Yazar: admin
Benzer Yazılar
Hz peygamberin komşu ve akrabalarına karşı davranışlarıyla ilgili birer örnek
Peygamberimiz ve ailesi komşuluk ilişkilerine çok önem verirlerdi. Peygamberimizin bu konuda bizleri uyarıcı bir çok hadisi vardır: “Allah’a ve ahiret gününe inanan, misafirine ikramda bulunsun. Allah’a ve ahiret gününe inanan, komşusuna iyilikte bulunsun. Allah’...
Vahiy, insanı hangi konularda bilgilendirir?
Vahiy, insanı hangi konularda bilgilendirir?Vahiy insanlara  üç konuda ışık tutar ve insanları dünya ve ahiret mutluluğunu tesis etmeye çalışır. Bunlar;1- İman ile ilgili konular2- İbadet ile ilgili konular3- Ahlak ile ilgili konularBu yazı www.sinavvar.net sitesi ...
Müslümanların matematik ve astronomi alanında yaptığı çalışmalarla ilgili bilgi
Müslümanların matematik ve astronomi alanında yaptığı çalışmalarla ilgili bilgi edininiz. Astronomi Ile Ilgili çalişma Yapan Türk Islam Bilginleri - Tarih Sıralaması 1 ](780 – 850) --HAREZMİ Harezmî, IX. yüzyılda yaşayan ve cebir alanında ilk defa eser yazan Müslü...
Kur’an-ı Kerim’den, aklı kullanmayı ve bilim öğrenmeyi teşvik eden iki ayet
Kur’an-ı Kerim’den, aklı kullanmayı ve bilim öğrenmeyi teşvik eden iki ayet meali?İslam’ın ilk emri okuma, bilme ve öğrenme vurgularını içerir: “Oku! Yaratan Rabbinin adıyla…İnsana bilmediklerini belleten, kalemle yazmayı öğre t e n Rabbin en büyük kerem sahibid...
Bilim, bilimsel bilgi ve vahiy kavramlarının anlamları
Bilim, bilimsel bilgi ve vahiy kavramlarının anlamlarını araştırınız.Din, üstün kabul edilen varlığa boyun eğme, onun yetki ve hükümlerini benimseme, şu veya bu şekilde düşünme, yaşama tarzı demektir. Bizim ele aldığımız anlamda din, Allah tarafından, vahiy mele...
Vatan savunmasının önemiyle ilgili bir hadis
Vatan savunmasının önemiyle ilgili bir hadis?İslam dini, bir bütün olarak hayatın her yönünü içine alır. Bu nedenle vatan ve devlet anlayışını belirli sınırlar içerisinde değerlendirmiştir. Örneğin oturduğu eve veya malına saldırıldığı zaman, onu korumak ve kend...
Hukukun üstünlüğü kavramının anlamı
Hukukun üstünlüğü kavramının anlamını nedir araştırıp öğreniniz?Hukukun üstünlüğü, devletin içindeki tüm mekanizmaların, önceden tespit edilmiş bazı kanun ve kurallar içinde işleyeceği anlamına gelir. Her devlet kurumu, anayasanın ve diğer yasaların tespit ettiği...
İslam dininin yaşama hakkına verdiği önem hakkında bilgi
İslam dininin yaşama hakkına verdiği önem hakkında bilgi?Allah, insanı yarattıktan sonra sayısız nimetler ve birtakım temel haklar vermiştir. Yaşam hakkı, bu temel hakların başında gelmektedir. Yaşam hakkı, doğuştan özgür ve günahsız bir şekilde temel haklara sahip...
Kur’an-ı Kerim’den inanç özgürlüğüyle ilgili iki ayet meali
Kur’an-ı Kerim’den inanç özgürlüğüyle ilgili iki ayet meali yazınız.İslam dini son din olmasına rağmen, insanları İslam’a girmeye zorlamamış, kimseye de zorlama yapmamasını emretmiştir. Zaten zorlama sonunda gerçekleşen iman, Allah katında makbul değildir.“Dinde ...
Kur’an’ın anlaşılması ve yorumlanmasıyla ilgili temel ilkeleri nelerdir?
Kur’an’ın anlaşılması ve yorumlanmasıyla ilgili temel ilkeleri nelerdir? Kuranıkerim'in genişçe yorumlanmasına 'Tefsir', onun doğru bir şekilde anlaşılması ve yorumlanmasını sağlamak amacıyla geliştirilen ilme ise, 'Tefsir Usulü' denir. Usul, metotlar demektir. Tef...
Yorumlar (0)

Bu sitede yayınlanan yazılar kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.Tüm hakları saklıdır.